Politisk debat: Fra flygtning til direktør den 29. november 2018

Politisk debat: Fra flygtning til direktør

4 nordsjællandske folketingskandidater stiller 29. november op til åben debat om iværksætteri som middel til integration og selvforsørgelse.

Mange små provinsbyer lider under butiksdød og tomme lokaler i gågaderne, så hvorfor ikke støtte nydanskerne i at starte egen virksomhed? Det har man med succes gjort i Helsingør, hvor etnisk iværksætterkonsulent Juan Recinos Jensen på et års tid har hjulpet 9 nye virksomheder i gang, som har fået 7 ledige væk fra offentlig forsørgelse og sparet kommunekassen for knapt 700.000 kroner.

Hvorfor gør andre kommuner ikke det samme?

Hvad skal der til fra statens side for at intensivere lignende tiltag? Og hvordan skal de finansieres?

Hvad afholder kommunerne fra at satse på at flygtninge ’skaber sig’ et job i stedet for at de ’får’ et?

Er det unfair konkurrence, hvis en gruppe baseret på etnisk oprindelse modtager særlig hjælp?

Bør det være op til de enkelte kommuner? Kan og bør frivillige involveres?

Vær med til at debattere muligheder og udfordringer ved at kombinere iværksætteri og integration.

Etnisk iværksætterkonsulent Juan Recinos Jensen deler ud af Helsingør Kommunes erfaringer, og 4 folketingskandidater fra Nordsjælland deltager med hver deres bud. Der bliver naturligvis også rig lejlighed til debat og kommentarer fra salen ved debatmødet, der foregår

Torsdag d. 29. november 2018 kl. 19:00-21:00 i Glassalen, Birkerød Idrætscenter på Bistrupvej 1, 3460 Birkerød.

Det er Rudersdal Radikale Venstre, der står bag arrangementet, som partiets folketingskandidat Jacob Netteberg har taget initiativ til. Paneldeltagerne er:

Hans Andersen (MF). Venstres beskæftigelsesordfører og tidl. medlem af bl.a. Helsingør byråd.

Jacob Netteberg. Iværksætter og folketingskandidat for Radikale Venstre.

Nick Hækkerup (MF) for Socialdemokratiet. Tidligere handelsminister.

Theresa Scavenius. Klima- og demokratiforsker på AAU og folketingskandidat for Alternativet.

Baggrund

Ifølge Dansk Arbejdsgiverforening starter 11% af flygtningene egen virksomhed mod kun 4-6% af de etniske danskere. Og flygtningenes virksomheder klarer sig efter nogle år bedre end danskernes. Frisører, cykelsmede, ortopædskomagere, hælebarer, blomsterhandlere, pizzabagere, cafeer, telebutikker, slikbutikker, renserier, delikatesser, grønthandlere, shawarmabarer, urmagere etc. Der er masser af oplagte detailhandlere gemt på sprogskoler og i jobcentrene. Nydanskere, der måske ikke behøvede at bruge så meget tid på at bøje nutids-r’er og lære om danske forfattere, og som ikke nødvendigvis bliver velintegrerede af et truckkørekort eller rengøringsjob om natten.

I stedet burde de måske lære om momsregler, ATP, fødevaresikkerhed, feriepenge og barselsregler?

Mere info

Julie Mathiesen